Ga direct naar


AGF kunnen leven verlengen met 14 jaar

donderdag 06 augustus 2009 14:55 Uit een uitgebreid onderzoek van een aantal jaar zijn vier eenvoudige regels voortgekomen die het leven gemiddeld verlengen met veertien jaar.

Deze regels zijn: niet roken, een beetje sporten, met mate alcohol drinken en elke dag vijf porties fruit en groenten eten.

Tot die bevinding kwam de Britse onderzoeker Kay-Tee Khaw van de Universiteit van Cambridge. Hij volgde sinds 1993 20.000 45-plussers. Wie zich aan geen van deze regels houdt, sterft veertien jaar eerder dan wie ze alle vier in acht neemt. De bevindingen staan los van de sociale klasse of het lichaamsgewicht.

De ingrediënten van een gezond leven zijn al langer bekend. Maar tot dusver had nog niemand uitgezocht welke concrete gevolgen ze hebben. Daarom bevroegen de onderzoekers tussen 1993 en 1997 20.244 mannen en vrouwen tussen 45 en 79 jaar uit het Britse Norfolk. Het ging om mensen die niet aan kanker of hartfalen leden.

Op een eenvoudige vragenlijst konden ze tussen nul en vier punten krijgen: voor niet-roken, sport, matige alcoholconsumptie (maximum twee glazen wijn per dag) en vijf porties groenten en fruit per dag. In de elf jaar observatieperiode bleek dat wie nul punten haalde, vier keer zoveel risico liep te sterven. De resultaten moeten nog door andere onderzoeken bevestigd worden, maar zeker is dat deze vier aspecten een duidelijke invloed hebben op de gezondheid.

Bron: vilt

«Terug

Archief > 2009

december

november

oktober

september

augustus

juli

juni

mei

april

maart

februari

januari

 

Zomerse fruitweken - Van 12 juli 2010 tot en met 14 augustus 2010 staat het zomerfruit bij de groenteman in de winkel centraal.

 


 

Snelkoppelingen