Ga direct naar


Druivensap vermindert geheugenverlies

Druiven witmaandag 21 december 2009 12:22 Over de positieve effecten van druiven, vooral in de vorm van wijn, is al regelmatig geschreven.

Maar ook de niet-alcoholische versie van het (donker) druivensap heeft zijn positieve effecten: het verminderen of zelfs omkeren van geheugenverlies, zo zeggen Amerikaanse wetenschappers verbonden aan de universiteit van Cincinnati.

Verbeterde prestaties
12 weken lang kregen 6 proefpersonen tussen 75 en 80 jaar puur druivensap te drinken. Zes anderen kregen een placebo. Tegelijk werden mentale testen afgenomen, en in de loop van de weken verbeterden de prestaties bij de druivensapgroep. Dit zowel wat betreft het kortetermijngeheugen, en het ruimtelijke geheugen. Volgens de wetenschappers ligt dat aan de antioxidanten in de pel en het vruchtvlees van de druiven. "Een simpele wijziging in het eetpatroon kan dus het geheugen verbeteren en beschermen", aldus dokter Robert Krikorian, die de studie uitvoerde.

Fruit- en groentensappen
Het is niet de eerste keer dat antioxidanten in verband worden gebracht met de verbetering van het geheugen. In 2006 bleek uit een Amerikaanse studie dat fruit- en groentensappen de ontwikkeling van Alzheimer verminderen.

Bron: DeMorgen.be

Tags

«Terug

Archief > 2009

december

november

oktober

september

augustus

juli

juni

mei

april

maart

februari

januari

Jong geleerd... - Van 8 februari 2010 tot en met 13 maart 2010 staan kinderen bij de groenteman in de winkel centraal.


 

Snelkoppelingen